ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

 

 

 

 

Η εργοθεραπεία είναι  «η θεραπεία σωματικών ή ψυχιατρικών διαταραχών μέσω ειδικά επιλεγμένων δραστηριοτήτων με σκοπό να βοηθήσει το άτομο να επιτύχει το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και ανεξαρτησίας σε όλες τις πλευρές της ζωής του. Ο πρωταρχικός στόχος της εργοθεραπείας είναι να παρέχει την δυνατότητα στους ανθρώπους να συμμετέχουν στις Δραστηριότητες της Καθημερινής Ζωής» (W.F.O.T. 2004). Οι 3 βασικοί τομείς λειτουργικότητας είναι οι εξής:

 

·         Αυτοφροντίδα, περιλαμβάνει δραστηριότητες που αφορούν την προσωπική υγιεινή, ένδυση - απόδυση, προετοιμασία φαγητού, σίτιση κ.α.

·         Εργασία και παραγωγικότητα, περιλαμβάνει δραστηριότητες που αφορούν την ικανότητα του ατόμου για εργασία και μόρφωση - εκπαίδευση, φροντίδα σπιτιού και οικογένειας.

·         Διασκέδαση και ελεύθερος χρόνος,  περιλαμβάνει την ικανότητα του ατόμου να συμμετέχει σε δραστηριότητες με σκοπό τη διασκέδαση, την ανάπαυση, την ευχαρίστηση και την έκφραση του εαυτού του.

 

Η παιδιατρική εργοθεραπεία απευθύνεται σε παιδιά βρεφικής έως εφηβικής ηλικίας που παρουσιάζουν φυσικά, αναπτυξιακά, γνωστικά, συναισθηματικά και κοινωνικά  ελλείμματα. Δραστηριοποιείται, στοχεύει και δίνει λύσεις σε προβλήματα που αφορούν βασικούς άξονες της τυπικής ανάπτυξης. Επιπλέον, συμβάλει και στην πρόληψη εμφάνισης δυσκολιών. Μέσω της θεραπευτικής πράξης η εργοθεραπεία συντελεί στην ανάπτυξη, ωρίμανση και βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού, ώστε να αλληλεπιδρά με το περιβάλλον στην καθημερινότητα, στο σπίτι και στο σχολείο. 

 

Η εργοθεραπευτική αξιολόγηση στηρίζεται στην παρατήρηση και στη χρήση σταθμισμένων τεστ, που βοηθούν στον εντοπισμό των ελλειμμάτων του παιδιού και στον σχεδιασμό του αποτελεσματικού θεραπευτικού πλάνου. Ο εργοθεραπευτής σχεδιάζει και εξατομικεύει τη θεραπευτική διαδικασία βάσει συγκεκριμένων μοντέλων παιδιατρικής παρέμβασης. Τα θεραπευτικά μέσα είναι κυρίως το παιχνίδι και η χρήση συγκεκριμένου τύπου ασκήσεων για την ανάπτυξη/ βελτίωση δεξιοτήτων (κινητικών, γνωστικών, αντιληπτικών, κοινωνικών).

 

 Ενδεικτικά, ο εργοθεραπευτής παρεμβαίνει στους  τομείς που στοχεύουν στην:

·         Εκπαίδευση σε Δραστηριότητες Καθημερινής Διαβίωσης (σίτιση,ένδυση,απόδυση, προσωπική υγιεινή, μετακίνηση, επικοινωνία)

·         Βελτίωση αδρής και λεπτής κινητικότητας

·         Βελτίωση της αισθητηριακής επεξεργασίας

·         Βελτίωση των αντιληπτικών και γνωστικών δεξιοτήτων

·         Κατασκευή προσαρμογών και βοηθημάτων που θα διευκολύνουν τη λειτουργικότητα του παιδιού στο σπίτι και στο σχολείο

·         Χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή ως μέσο επικοινωνίας,  θεραπείας και εκπαίδευσης

·         Εκπαίδευση των γονιών για βοήθεια του παιδιού στο σπίτι

·         Εργονομική διευθέτηση χώρου

·         Κοινωνική ένταξη

 

Ένας Σύντομος Έλεγχος

Για Πιθανή Ανάγκη Εργοθεραπείας

Με βάση την Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, εάν το παιδί σας παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, θα πρέπει να αναζητήσετε μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση:

 

·Δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του

·Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί

·Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο (μοιάζει αδύναμο)

·Είναι αδέξιο

·Πέφτει εύκολα κάτω

·Τρακάρει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα

·Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά την θέση του σώματός του στον χώρο (χτυπάει εύκολα)

·Σπάει συχνά τα παιχνίδια του

·Δεν του αρέσει να χοροπηδάει, να κάνει κούνια

·Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε γραμμές, να κάνει παζλ, να κόψει με το ψαλίδι στο Νηπιαγωγείο

·Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας

·Η ομιλία του είναι δυσνόητη, δεν αρθρώνει σωστά

·Είναι πολύ υπερκινητικό, δεν μπορεί να ησυχάσει

·Είναι πολύ παθητικό, πάρα πολύ ήσυχο και αποτραβηγμένο

·Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών

·Δεν του αρέσει να το παίρνουν αγκαλιά

·Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις , θορύβους ή αγγίγματα

·Αποφεύγει την παιδική χαρά

·Έχει δυσκολίες στον ύπνο

·Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές

·Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη

·Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα

·Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ των γραμμάτων και λέξεων όταν γράφει

·Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός

·Κουράζεται εύκολα κατά την σχολική του εργασία

·Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες

·Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση

·Δυσκολεύεται να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας, προτιμά να παίζει με μεγαλύτερα ή μικρότερα παιδιά